No categories

No categories

Missä paras, uusi osaaminen luuraa?

jarikoskinen

15.12.2012

Leikkipaikka

Koin jonkinlaisen valaistumisen vieraillessani parin eri konsulttitoimijan luona. Aluksi vaikutti siltä, että kyseessä on vakuuttava, kansainvälinen toiminta. Arvostettuja tekijöitä, pitkälle viimeisteltyä ja ammattimaista työn jälkeä, referenssit kunnossa. Monistettavuus oli avainsana, joka nousi esille puheissa.

Mutta. Samalla toiminta näytti mitääsanomattomalta. Vierailuiden jälkeen ei jäänyt mitään erityistä mieleen. Sinänsä ammattimaisista sisällöistä ei näyttänyt löytyvän erottuvia, kiinnostavia kulmia. Presentaatiot ja esitteet oli hiottu kliinisen puhtaaksi korporaatioviestinnäksi. Visuaalisuudestakin oli helppo tunnistaa korporaatioiden viestintätyyli: teennäisiä ja hymyileviä ihmisiä kättelemässä toisiaan. Tätä samaa olin nähnyt sata kertaa aiemminkin: hengettömiä presentaatioita ja aineistoja, jotka eivät innosta ketään, mutta jättävät kuvan uskottavasta pelurista.

Innovatiivisuudesta ja rohkeudesta ei näkynyt merkkiäkään. Saman havainnon voi tehdä vierailtuaan melkein minkä tahansa korporaation luona: samaa yhä udelleen (identidem). Tuohon samaan yhä uudelleen johtaa moni seikka: ylivarovainen riskejä kaihtava johtaminen, benchmarking (lue=kopiointi), laatujärjestelmät (=saman kopioituminen), ammattidentiteettit (samanlaiset ihmiset palkkaavat samanlaisia ihmisiä) ja korportaatiokulttuuri(t).

 

“The modern industrial corporation is really well suited to executing on known problems, but it’s poorly suited to executing on discovery, experimentation, and entrepreneurship.”

Peter Sims

 

Missä kiinnostava ja uusi osaaminen oikein piilee? Yksilöissä ja pienissä dynaamisissa ryhmissä, ei niinkään organisaatioissa.

Mutta millaisissa yksilöissä? Vastauksen tähän kysymykseen antavat ne lukuisat seminaarit ja tapahtumat, joissa olen viime vuosina istunut.

Monet päättävät osallistua johonkin tapahtumaan, kun mukana on isoja nimiä, henkilöbrändejä, jotka ovat tunnistettavia ja tunnettuja. Mutta sanovatko nämä henkilöbrändit jotain kiinnostavaa?  Se riippuu siitä, kuka on kuulija. Jos kuulija on noviisi, vanhakin asia uppoaa kiinnostavana juttuna, varsinkin kun elämyksestä merkittävä osa koostuu esittäjän karismasta, itsevarmuudesta ja esityksen intensiteetistä. Jos taas kuulija on itse perehtynyt aiheeseen, ison henkilöbrändin jutut saattavat kuullostaa vanhentuneelta pönötykseltä; tuon “tähden” parhaat ajat saattavat olla jo takana ja hän surffaa laineilla vanhalla imagollaan. Hyvin usein kuulija ei näitä tunnetuilta nimiltä saa mitään uutta (huomatus: tosin monet etsivät vain vahvistusta sille, minkä jo tietävät), tarjolla on siis sitä samaa.  Vielä useammin tarjollla on vain sisällöistä puhdistettua pönötystä, joka tarjoillaan käsikirjoitettuna näytelmänä, jonka juonen ja näyttelijät kaikki tunnistavat. Korporaatiomaailma tarjoaa vain harvoin yllätyksiä sisältöjen suhteen.

Kiinnostava uusi osaaminen täytyy kaivaa esiin jostain muualta.

Nyt on tärkeämpää mitä sanoo, kuin kuka sanoo. Tähän kehityskulkuun on johtamassa tiedon ja osaamisen nopea vanheneminen ja uusiutuminen.  Internetillä ja sosiaalisilla medioilla on muutoksessa erityistä valtaa. Vanhentuneella osaamisella on nyt yhä vaikeampi ratsastaa. 

Suosittelen tekemään ennakkoluulottomia ja rohkeita tutkimusmatkoja tuoreen, kiinnostavan osaamisen löytämiseksi. Seikkailuja kannattaa tehdä osaamisten rajapinnoille; siellä kupliva ja jatkuvasti muuttuva todellisuus voi tarjota mukavia yllätyksiä.

Carpe diem.

Jari Koskinen (/AlternativeFutures)

Lähde lainaukselle ja luettavaa:

http://www.forbes.com/sites/dorieclark/2012/12/09/how-to-make-innovation-less-risky/

http://www.amazon.com/Little-Bets-Breakthrough-Emerge-Discoveries/dp/1439170428

http://fi.wikipedia.org/wiki/Carpe_diem

Comments are closed.